Aby otrzymać dodatek mieszkaniowy ...
- Szczegóły
- Opublikowano: czwartek, 03, wrzesień 2009 08:17
- Krzysztof Jabłoński
Aby otrzymać dodatek mieszkaniowy trzeba spełnić trzy warunki:
-
Wnioskodawca musi posiadać tytuł prawny do zajmowanego lokalu.
Dodatek mieszkaniowy mogą otrzymać osoby zajmujące lokale:- komunalne
- spółdzielcze lokatorskie i własnościowe
- zakładowe
- socjalne
- wynajmowane lub podnajmowane na podstawie umowy cywilno-prawnej
- domy jednorodzinne.
- bez tytułu prawnego, ale oczekujący na dostarczenie przysługującego im lokalu zamiennego lub socjalnego.
- Średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie powinien przekroczyć (od 1 marca 2018 roku-najniższa emerytura wynosi 1029,80 zł brutto): · 175 % najniższej emerytury, tj. 1802,15 zł w gospodarstwie jednoosobowym · 125 % najniższej emerytury, tj. 1287,25 zł w gospodarstwie wieloosobowym
- Osoba wnioskująca może otrzymać dodatek mieszkaniowy pod warunkiem, że powierzchnia zajmowanego lokalu nie przekracza odpowiednio:
Liczba osób |
Powierzchnia normatywna |
Dopuszczalne przekroczenie powierzchni normatywnej o 30% |
Dopuszczalne przekroczenie powierzchni normatywnej o 50 % * |
1 osoba |
35 m2 |
45,5 m2 |
52,5 m2 |
2 osoby |
40 m2 |
52,0 m2 |
60,0 m2 |
3 osoby |
45 m2 |
58,5 m2 |
67,5 m2 |
4 osoby |
55 m2 |
71,5 m2 |
82,5 m2 |
5 osób |
65 m2 |
84,5 m2 |
97,5 m2 |
6 osób |
70 m2 |
91,0 m2 |
105,0 m2 |
Na każdą następną osobę - zwiększa się powierzchnię normatywną lokalu o 5 m2 * Pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej lokalu nie przekracza 60%.
Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m2, jeżeli w lokalu mieszkaniowym zamieszkuje osoba niepełnosprawna i jeżeli ta niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.
Potwierdza to orzeczenie Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności, a w przypadku orzeczeń wydanych przed 2005 rokiem wymagane jest dodatkowo zaświadczenie od lekarza o konieczności zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.
Jak ubiegać się o dodatek mieszkaniowy?
- Zgłosić się do tutejszego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, ul. Wyspiańskiego 1, celem otrzymania wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego i deklaracji o wysokości dochodów wraz z załącznikami lub wydrukować dokumenty ze strony internetowej.
- Kompletnie wypełniony wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego potwierdzony przez zarządcę lokalu mieszkalnego oraz deklarację o wysokości dochodów wraz z niezbędnymi dokumentami, tj.
- zaświadczenie o wysokości dochodów
- w przypadku domów jednorodzinnych: - zaświadczenie potwierdzające powierzchnię użytkową i wyposażenie techniczne budynku wydane przez Wydział Budownictwa w Starostwie Powiatowym
- w przypadku konieczności zwiększenia powierzchni normatywnej o 15 m2 orzeczenie o niepełnosprawności, a w razie konieczności dodatkowo zaświadczenie lekarskie należy złożyć w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mrągowie.
Zaświadczenie o uzyskiwanych dochodach muszą udokumentować wszystkie osoby wchodzące w skład gospodarstwa domowego:
- osoby pracujące- zaświadczenie z zakładu pracy o dochodach brutto po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe za 3 pełne miesiące
- osoby bezrobotne - aktualne zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy
- osoby bezrobotne niezarejestrowane - własnoręczne oświadczenie, z czego utrzymywały się w wymaganym okresie trzech miesięcy i w jakiej wysokości osiągnęły dochody z prac dorywczych
- emeryci, renciści - aktualna decyzja z zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub ostatnie 3 odcinki emerytury lub renty
- osoby pobierające alimenty - wyrok sądu lub zaświadczenie od komornika o nieściągalności alimentów
- osoby pobierające zasiłki stałe z opieki społecznej - decyzje o przyznaniu świadczenia
- żołnierze odbywający zasadniczą służbę wojskową - zaświadczenie o wysokości żołdu
- studenci - zaświadczenie z uczelni o przyznanym (lub nie) stypendium
- rolnicy - zaświadczenie o wysokości posiadanych gruntów w hektarach przeliczeniowych.
Decyzja o przyznaniu (lub nie) dodatku mieszkaniowego wydana jest w ciągu miesiąca od złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego i znajduje się do odbioru w sekretariacie MOPS.
Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres sześciu miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku, np.jeżeli wniosek zostanie złożony w lipcu, dodatek mieszkaniowy przyznaje się od sierpnia.
Osoby, które otrzymywały już dofinansowanie, muszą złożyć wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego ponownie w ostatnim miesiącu obowiązywania dopłaty, aby była zachowana ciągłość w wypłatach dodatków mieszkaniowych, np. jeżeli przyznany dodatek mieszkaniowy kończy się w miesiącu lipcu, należy złożyć nowy wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego już w lipcu, aby otrzymać nowy dodatek od sierpnia.
Zgodnie z art. 7 ust. 3 i 4, pkt. 1 i 2 ustawy o dodatkach mieszkaniowych, organ może odmówić przyznania dodatku mieszkaniowego, jeżeli w wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego ustali, że występuje rażąca dysproporcja między niskimi dochodami wykazanymi w złożonej deklaracji, a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy.
Upoważniony przez organ urzędnik może żądać od wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego złożenia oświadczenia o stanie majątkowym.
Od każdej decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem organu, który wydał decyzje.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn.zm.).
- Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 71, poz. 734 z późn.zm.).
- Rozporządzenie w sprawie dodatków mieszkaniowych z dnia 28 grudnia 2001 r. (Dz. U. Nr 156, poz. 1817).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 grudnia 2001 r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzenia wywiadu (Dz. U. Nr 156, poz. 1828).
Załączniki do pobrania:
|